|
|
|
|
Opis: |
|
Śmigłowiec PZL W-3A Sokół numer seryjny 370507 został wyprodukowany w Świdniku w 1994 roku. Pierwotnie został zamówiony przez United India Airways Limited i ze znakami tego przedsiębiorstwa, a także rejestracją fabryczną SP-SYE i numerem taktycznym H-321 był prezentowany na Salonie Lotniczym w Paryżu w 1995 roku. Wycofanie się indyjskiego odbiorcy z kontraktu zbiegło się w czasie z finalizacją umowy sprzedaży drugiego śmigłowca Sokół dla TOPRu. Poprzedni śmigłowiec TOPR noszący znaki SP-SXT został rozbity w Dolinie Olczyskiej 11 sierpnia 1994 roku. Od 16 listopada do 30 grudnia 1995 roku wykonano szereg niezbędnych modyfikacji dla potrzeb ratownictwa górskiego. Najważniejszymi zmianami było doposażenie Sokoła w wyciągarkę Lucas, zamontowanie z prawej strony kadłuba okuć na pojemnik transportowy, a także zainstalowanie systemu GPS oraz przebudowę kabiny transportowej. Śmigłowiec już z nową rejestracją SP-SXZ oficjalnie TOPR odebrał 25 stycznia 1996 roku. Za jego eksploatację odpowiedzialność na mocy umowy ponosił ZLS w Krakowie. Miejscem stacjonowania śmigłowca zostało lądowisko przy szpitalu w Zakopanem.
W 2002 roku helikopter otrzymał nowy schemat malowania z dominującym kolorem żółtym i czerwonym.
29 stycznia 2003 roku doszło do awaryjnego lądowania Sokoła w rejonie miejscowości Murzasichle. Uszkodzenia śmigłowca (między innymi złamana belka ogonowa) okazały się na tyle poważne, że został on wyłączony z dalszego użytkowania. Płatowiec postanowiono odbudować w nowym kadłubie z użyciem sprawnych podzespołów poprzedniego śmigłowca. W wyniku tych działań powstał Sokół o numerze seryjnym 370908. Otrzymał on znaki SP-SXW i został przekazany do TOPR 28 października 2004 roku.
Kadłub oraz części pozostałe po SP-SXZ zostały w czerwcu 2005 roku przekazane Fundacji Na Rzecz Ratownictwa Lotniczego w Krakowie przez TOPR. |
|
Data: 0000-00-00
Ilość wyświetleń: 4110
|
|
|
|