Wyszukaj w airfoto   Katalog zdjęć   ART   Klub   Dane statków powietrznych   Download   Forum   Linki   Newsy   Kontakt Newsy
  zapisz
  wypisz




Tampa okiem spottera
Witam wszystkich,

Chciałbym podzielić się z Wami opisem  lotniska w Tampie (TPA/KTPA), gdzie fotografuję dwa razy w roku od 2004. Tampa jest jednym z najlepszych lotnisk, na którym kiedykolwiek fotografowałem ze względu na swoje doskonałe miejsca do robienia zdjęć i bezpieczeństwo dla spottera, którego jednak generalnie brakuje w USA. W TPA, tak jak na wszystkich lotniskach na Florydzie, najlepiej fotografować od jesieni do końca wiosny. Podczas lata bardzo trudno trafić na dzień wolny od chmur, które co chwila zasłaniają słońce. Przeszkadza także falowanie powietrza spowodowane wysoką temperaturą, wilgoć i palące słońce również zmniejszają  przyjemność fotografowania.

Poza porą letnią, a szczególnie w zimie, Tampa to raj dla spotterow. Delikatne słońce, brak większych falowań oraz temperatura w granicach 25 stopni pozwalają na czerpanie wielkiej przyjemności z naszego hobby. A teraz przejdę do konkretów:

W Tampie są trzy pasy, 18L/36R, 18R/36L, oraz 9/27, który jest używany bardzo rzadko. Jak wiatr jest północny, lądowania są tylko 36L, a starty odbywają się z obu pasów. Kiedy wiatr jest południowy, lądowania są na 18R i na 18L, a starty tylko z 18R.

I teraz krótkie streszczenie ruchu - jak osiemnastki są w użyciu, to Southwest, AirTran, Northwest, JetBlue, Continental i Fed Ex lądują na 18L. Wszystkie inne (US Airways, Delta, British Airways, American, Westjet, Air Canada) przeważnie siadają na 18R.

Jak 36L/R są w użyciu, to te samoloty, które lądują na 18R startują z 36L, a te które przyziemiają na 18L startują z 36R. Jedyne lądowania na 36R to GA oraz Continental Connection na B1900D.

1. I teraz „stanowiska spotterskie”. Pierwsze, jakie powinno się zobaczyć, to górny poziom godzinnego parkingu przy terminalu. Oznaczony jest on jako "short term parking" i przy wjeździe, trzeba trzymać się lewej strony. Rano można fotografować operacje na zachodniej stronie lotniska (18R/36L i terminale po tej stronie) a wieczorem po drugiej stronie (18L/36R i terminale położone po wschodniej stronie). Idealny obiektyw to 70-300 mm lub dłuższy.
Przykłady:
start z 36L rano start z 18R
kołowanie na zachodniej stronie lotniska kołowanie na stronie północnej

2. Następna miejsce to tzw. "fishing hole" lub kanał tuż przy progu 36L, dobry do wieczornej fotografii. Po wyjechaniu z lotniska trzeba jechać w kierunku Veterans Expressway, trzymając się prawej strony. Po minięciu świateł 36L, trzeba wycofać się z autostrady w małą dróżkę, uważając, aby nie uderzyć w żaden pień. Miejsce oferuje doskonały widok lądowań oraz startów z 36L. Idealne szkło to 70-300 lub trochę dłuższy.
Przykłady:
lądowanie na 36L kołowanie na 36L

3. Jak w użyciu są pasy 18L/R, warto zostać przy 18R, gdyż ląduje na nim więcej różnych maszyn niż na 18L. Oświetlenie i warunki do zdjęć też są lepsze, bo samoloty są niżej i nie przeszkadzają linie energetyczne. Aby się tam dostać, należy z lotniska kierować się na północ w kierunku Veterans Expressway, trzymając się prawej strony, a potem skręcić w prawo na Hillsborough Ave. Po chwili można zobaczyć światła 18R. Rano najlepiej fotografować z parkingu kręgielni, która znajduje się po wschodniej stronie osi, a rano przy drodze dojazdowej do parku handlowego po drugiej stronie. Idealny obiektyw to 70-300 lub dłuższy do ciasnych kadrów.
Przykłady:
wieczorne lądowanie na 18R poranne lądowanie na 18R

Jeżeli chodzi o problemy z policja, to Tampa jest bardzo spokojna. Tylko raz mi się zdarzyło, że policja przyjechała, i to było spowodowane tym, ze miałem radio. Policjant powiedział mi, że odebrał pięć telefonów od ludzi, którzy mnie widzieli. Było to przy parku handlowym przy 18R, i kolega mi powiedział, ze tez miał tam raz problem. Tam akurat trzeba trochę uważać. W innych miejscach nie miałem nigdy żadnych kłopotów, i nie słyszałem, aby inni mieli jakieś „przygody”.

Jeżeli planujecie wybrać się do Tampy w najbliższym czasie, proponuję skontaktować się z Joey Collura albo Ozell Stephens. Mam ich e-maile, wiec napiszcie, jak potrzebujecie, gdyż są oni bardzo pomocni.

Tekst i zdjęcia: Maciek Majewski

Miejsca do fotografowania są zaznaczone (1, 2, 3) na mapie poniżej:


 

20 stycznia 2015
KALENDARZ LOTNICZY AIRFOTO 2015 JUŻ W SPRZEDAŻY !
... więcej
18 stycznia 2015
Nowa publikacja "Łączność" z serii Szkolenie samolotowe EASA
... więcej
17 stycznia 2015
Ostatnio dodane zdjęcie w kategorii Exclusive

... więcej
Sonda
Archiwum ankiet
Rejestracja domen, Hosting, Serwery WWW, Backup online, Komputer osobisty w chmurze