Wyszukaj w airfoto   Katalog zdjęć   ART   Klub   Dane statków powietrznych   Download   Forum   Linki   Newsy   Kontakt Newsy
  zapisz
  wypisz




Rozbudowa i modernizacja Międzynarodowego Portu Lotniczego Chicago
Rozbudowa i modernizacja Międzynarodowego Portu Lotniczego Chicago
O'Hare (ORD/KORD)

Jako że jestem milośnikiem awiacji który ciągle przesiaduje w pobliżu KORD chciałem przedstawić co zamierzają władze w Chicago. W związku z ciągle rosnącym ruchem lotniczym na świecie na niektórych lotniskach opóżnienia związane z przylotami i odlotami wciąż zwiększają się, więc władze lotnisk, linii lotniczych a także władze miast do których należą lotniska zabiegają o usprawnienie i rozbudowę lotnisk w celu redukcji opóznień. Tak jest również w przypadku lotniska O'Hare. Opóżnienia sięgają tutaj średnio 30 - 40 minut. Aby zapobiec wydłużaniu się tego czasu a nawet chcąc go skrócić władze stanu Illinois postanowiły poszukać jakiegoś rozwiązania. Próbowano różnych metod. Jedną z nich była metoda "ożywienia" lotniska w Gary, IN (GYY/KGYY), które by znacznie odciążylo lotnisko O'Hare. Po dłuższych debatach zdecydowano na zaniechanie projektu ze względu na położenie (lotnisko znajduje sie w stanie Inidana - więc wiekszość zysków nie trafiało by do budżetu stanu Illinois). Był również projekt osuszenia jeziora Calumet i wybudowania nań lotniska - i znów zaniechano projekt - ze względu na oddalenie. Pod glosowanie poddano dwa projekty : budowa nowego lotniska w Peotone - miasteczka odłegłego 35 mil na południe od Chicago (mozliwość odprawiania porównywalnej liczby pasazerów z O'Hare) lub plan rozbudowy jednego z największych lotnisk na świecie - Chicago O'Hare. Były spory, przepychanki i po długich naradach zdecydowno na rozbudowę - projekt z budową nowego lotniska przegrał ze względu na odleglość od centrum miasta. W dniu 29 września 2005 FAA zatwierdziła projekt rozbudowy i modernizacji lotniska O'Hare. Plan zakłada zwiększenie przepustowości do 1,6 miliona odpraw rocznie z istniejących 909 tysięcy. Lotnisko zwiększy powierzchnie o 400 akrów. Całosc pochłonie przez 20 następnych lat (bo na tyle zakłada się całkowitą rozbudowę) 15 miliardów dolarów (przebudowa samych pasów startowych to koszt 6,6 mld dol.). Pierwszy etap zakłada dobudowanie dwóch pasów startowych , wybudowanie autostrady łaczacej nowy terminal z zachodnimi przedmieściami co ma się stać w przeciągu najblizszych 8 lat.
Widok na terminal 5 (po prawej ) do ktorego "podpietych" jest kilka duzych maszyn. Po lewej wieza kontrolna i terminal 3. Juz niedlugo zacznie sie rozbudowa lotniska i znow koparki, spychacze i inny sprzet... Widok na pas 27R/9L ktory w po przebudowie lotniska bedzie mial oznaczenie 27C/9C.
A teraz troszkę szczegółów technicznych. Projekt zakłada budowę nowego terminala (prawdopodobnie bedzie mial nr 4), budowę 6 pasów startowych w jednym kierunku (wschód - zachód z czego dwa już istnieją) które beda miały numeracje : 27L/9R, 27C/9C, 27R/9L , 28L/10R , 28C/10C ,28R/10L oraz dwóch pasów ułożonych ukośnie w stosunku do w/w (istnieją i nie będą przerabiane) tj. 22L/4R i 22R/4L. Pasy będą wyposażone w system podejścia ILS, system oświetlenia ASLF typu II i resztę wyposażenia jakie jest potrzebne do bezpiecznego zbliżenia. W projekcie jest przewidziana także nowa dużo wyższa wieża kontrolna, więcej stanowisk dla maszyn typu H. Bedzie także wybudowany nowy parking podziemny w pobliżu w/w terminala. Pod ziemią zostaną ukryte dwie drogi okalajace lotnisko a mianowicie : Irving Park Road czyli stanowa19 (południowa strona lotniska) oraz York Road (zachodnia strona lotniska). Przebudowana także będzie Touhy Avenue i Higgins Road czyli stanowa 72. Likwidacji ulegnie ponad 100-letni zabytkowy cmentarz na południe od lotniska. Przesiedlone zostanie 2700 rezydentów co przedkłada się na 500 domostw a także "przesuniętych" zostanie 200 budynków biznesowych. Nie odbiło się to bez echa wsród przeciwników rozbudowy. Fanatycy zabytkowego cmentarza zapowiedzieli wniesienie pozwu do sądu o zbeszczeszczenie dór kultury w przypadku gdy tylko zaczną się prace budowlane. Można także zauważyc wśród mieszkanców którzy maja zostać przesiedleni wielki niepokój no i oczywiście brak aprobaty na rozbudowę co widać przejeżdżając przez tamte rejony - tablice z napisem "No O'Hare Expansion" na każdej z posesji. Metropolia chicagowska się rozrasta a co za tym idzie wzmaga się ruch w powietrzu. Według ostatnich statystyk lotnisko O'Hare zajmuje drugie miejsce w świecie jeżeli chodzi o gęstość ruchu lotniczego. A po takim zabiegu jaki szykują władze to chyba długo będzie wiodło prym. Coż, nam spotterom w Chicago chyba trzeba sie cieszyć i czekać na rychłe rozpoczęcie prac budowlanych.... Sześć pasów w jednym kierunku.... się będzie działo. Na bieżąco postaram sie przedstawiać jakie prace aktualnie są wykonywane na lotnisku.

Tekst i zdjęcia: Gabriel Widyna



20 stycznia 2015
KALENDARZ LOTNICZY AIRFOTO 2015 JUŻ W SPRZEDAŻY !
... więcej
18 stycznia 2015
Nowa publikacja "Łączność" z serii Szkolenie samolotowe EASA
... więcej
17 stycznia 2015
Ostatnio dodane zdjęcie w kategorii Exclusive

... więcej
Sonda
Archiwum ankiet
Rejestracja domen, Hosting, Serwery WWW, Backup online, Komputer osobisty w chmurze